lördag 12 december 2009

Morgonbak

Fick ett så bra recept av Alf och nu vill jag dela med mig av det.

Alfs vridbröd

  • 50 g jäst
  • 8 dl kallt vatten
  • 3 tsk salt
  • mjöl

Blanda ingredienserna med så mycket mjöl att det blir en kladdig konsistens och jäs över natten i svalt utrymme.

Bearbeta degen med mer mjöl på bakbord och forma avlånga bröd. Vrid dem till spiraler

Jäs 10 min

Grädda 275-300 grader i 10-15 min

Denna gång malde jag eget mjöl till hälften och vanligt vetemjöl till hälften. Jag har en kvarn till min assisten och det funkar jätte bra att mala mjöl där på sambons vete.

bloggbilder 2 103Och så här såg brödet ut före jäsning.

bloggbilder 2 102I dag bakade jag mitt bröd i vedspisen eftersom sambon redan börjat elda innan jag gick upp så det var lagom värme i den.

bloggbilder 2 104Och simsalabim så hade vi nybakat bröd på eget vete ( i alla fall 50%)   till frukosten.

bloggbilder 2 105Jag gjorde bara halv sats  så det blev ett bröd men det åt vi nästan upp till frukost.

4 kommentarer:

  1. Vad duktig du är. Va bra att brödet blev gott.
    Önskar dej en skön och trevlig luciahelg.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. For et flott brød! Er det vanskelig å bake i en vedfyrt komfyr, jeg har aldri prøvd det?

    SvaraRadera
  3. Mums... brödet ser riktigt gott ut! Jag brukar varje jul baka eget bröd av något slag, får se vad jag finner på i år :)
    Jag läst ditt inlägg om syförenings-auktionen och roades lätt av tillvägagångssättet..fniss
    I min penningpung har det väl knappast funnits kvar några slantar för julens övriga fröjder, när alla auktions faserna varit genom förda ...fniss
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  4. Tittar in åter för att önska dig en riktigt God Jul!
    Kram /Bea

    SvaraRadera