söndag 1 augusti 2010

Sista chansen på semestern

Efter mycket om och men kom vi ner till Växjö i alla fall.

Vägen dit tog ca 3 timmar och på vägen dit hittade jag något jag aldrig sett förut. Idiot som jag är måste jag ju fotografera detta :

S1051643

På en mack i Vrigstad fanns denna minitoalett för barn. Super gullig!

Vi besökte Växjö domkyrka som var mycket inspirerad av sin placering in glasriket.

S1051644Ljusgloben var gjord som ett träd med glaslöv och inuti fanns fästen  för ljus och så små figurer. Här syns Eva sträcka sig efter äpplet!

 

altare 

Altareskåpet var helt fantastiskt, ju mer man tittade desto fler symboler och små figurer hittade man, även på baksidan som avdelade kyrkan så att det fanns ett litet andaktsrum bakom.

S1051645 Jag blev också fascinerad av “vattenfallet” i ena hörnet av kyrkan. Glas som såg ut som ett vattenfall och den lila blå “båten” som blev som en dopfunt. Stjärnorna i golvet var monterade med lampor så att de lyste upp mot mig. Sten och glas i en härlig symfoni!  Det blå “vattnet” på golvet var också i glas.

I den här kyrkan har man verkligen jobbat för att hitta harmoni och känsla för konst och att låta kyrkan leva i nuet.  Stor eloge till Svenska kyrkan i Växjö som helt klart vågar ta steget!

S1051647Så besökte vi min väninna och fick  fantastisk ungspankaka för att inte tala om glassen och den där förrädiskt goda chokladsåsen. Innan vi åkte tog vi en promenad ner till den närbelägna sjön för att njuta av hur solen gick ner över Småland.

6 kommentarer:

  1. Hittade dig hos Assishantverk, på dom här bloggarna hittar du lite bilder från knyppelutställningen i Kumla.
    http://stickoknyppla.blogspot.com/2010/05/vernissage.html, http://knyppeltanten.blogspot.com/2010/05/vernissage.html
    http://odlehopp.blogspot.com/2010/05/vernisage-orebrouddarna-20-ar.html

    SvaraRadera
  2. Sådana där minitoiletter hade dom på Ikea-varuhusen förr och då stod dom alltid bredvid en stor. Jättegulligt!
    Verkligen en vacker och passande glasdekoration i kyrkan!
    Och vilken solnedgång!
    Ha en bra vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Vad fint det var i Växjö kyrka. Har aldrig varit där.
    Det blev som sagt en liten tur till Gammelvala. Det var vått där i år också. Visst kan du få motti med fläsk när du kommer hit. Annars tror jag nog att det finns att köpa på ICA hos er också. Har iaf sett det i Falköping.
    Har vävt igår och idag så jag är helt slut. Tänkte få ner gardinväven i veckan. Men när det torkar upp ska B ut och plocka en halv kont blåbär (ca 30-35 l) och så ska det kokas sylt på det sedan och det får jag göra. Vinbären väntar också på mej och det är tomt på bullar och bröd i frysen. Så jag behöver nog klonas. Eller ännu bättre anställa en liten piga som sköter om hushållet åt mej.
    Hoppas det går bra på jobbet nu.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Så vacker glaskonst kyrkan, vattenfallet var ett mästerverk :)
    Tack för att du delar dina konst-bilder med oss!
    Ha det gott!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Javisst funkar det uppenbarligen :)
    Googla på ullgarn och karamellfärg så hittar du fler och bättre beskrivningar.

    Kul var det - nu är jag heltänd på att göra mer!

    SvaraRadera
  6. Hej på dej! Du har nog inte lyssnat ordentligt!
    Nu tar jag ledigt ett par dagar och drar västerut. Vi hörs. Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera