tisdag 30 mars 2010

Nu kör det ihop sig!

Nu är det mycket att göra. Var på bonadsutställning i Söndags. Många vackra bonader:

S1051437 Den här har min mormor broderat på 30-talet och innefattar allt modernt för den tiden, rinnande vatten, elspis och en vacker hemmafru som RÖKAR!

S1051434 Ja det syns lite dåligt  på bilden men hon håller faktiskt i en cigarette. Något som var ännu roligare var ju att det fanns en till med samma motiv fast då hade brodösen lagt till en ficka på förklädet och stoppat ner handen i den:

S1051433 Devisen kommer tydligen från en slagdänga på 30-talet och en kvinna i församlingen sa att en annan vers i sången lät:” Kan du tänka dig honom utan hår, jag kan det inte.” Det får jag väl brodera på nästa bonad!

5 kommentarer:

  1. Hej på dej! Nu har jag GLA´HÅL på ripsmattan. Har varit riktigt duktig idag och vävt 2,80 m. Vilka fina bonader, är det på bygdegården som den utställningen är. Du vet väl om att jag gillar bonader. Ett tag hade jag dille på att brodera sådana. Har nog gett bort de flesta.
    Sitt inte med näsan över böckerna hela helgen nu.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Känner igen texten på något sätt...
    Glad Påsk, kram från Kämpinge!

    SvaraRadera
  3. Vackra gammaldags bonader med tänkvärda texter fanns i varje stuga förr och väl värd att visas de enkla väggprydnaderna.
    Glad Påsk! /Bea

    SvaraRadera
  4. Du har fått en Award! Kolla i min blogg!
    Kram!

    SvaraRadera