lördag 10 september 2011

Uppfinningarnas moder

Ibland får man göra en liten “abrovinsch”, kan det stavas så månne? Fick för mig att jag skulle torka lite äpple eftersom det finns så gott om det i år och då ingen här äter äpplemos så är det ju ingen nytta med att ha en massa mos i skafferiet. Hur gör man då för att torka äpple? På något sätt vill man ju hänga upp dom på ett lite varmt ställe. Då fick jag den här lilla idén.

bloggbilder 4 250 Jag hämtade en skattlåda från den tid då jag var biodlare och satte den på två grytunderlägg på vedspisen.

bloggbilder 4 251I skattlådan hängde jag fyra ramar där jag monterade två grillspett i varje ram genom att snurra runt vaxtråden runt grillpinnen. På grillpinnen hade jag hängt upp mina äppleskivor.

Ramarna hängs in i skattlådan, handduken läggs över och jag eldar lite lätt i vedspisen. Värmen stiger genom skattlådan och förhoppningsvis torkar nu mina äppleskivor! 

Själv tycker jag naturligtvis att jag är skit smart, frågan är bara om det funkar. Det lär ju visa sig!

2 kommentarer:

  1. Jaf kommer och provsmakar på onsdag. Men någon baddräkt har jag inte att ta med. Har kokt 20 liter lingondricka idag.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Smart!
    Vi håller på att torka trattkantareller på ett myggfönster med en fläkt under...
    Med litet fantasi kommer man långt!
    Kram, Monica

    SvaraRadera