söndag 25 juli 2010

Regnig sommardag

Hittills idag har vi fått 27 mm regn och det har inte varit mer än 12 grader varmt ute. Det känns ändå väldigt bra fastän att jag skulle målat huset. Nu fick jag istället anledning att sätta mig i vävstugan eller som min mor kallade det “lusthuset”, vilket stämmer rätt bra in. Det är ett lustfyllt hus!

Nu har jag fått igång Glimåkran. Det var lite pyssel för jag bytte ut alla snören mot tex-snören. Det enda jag inte hade tex så det räckte till var framknytningspinnen och naturligtvis har det snöret gått av två gånger redan för mig så det blir till att byta till tex där också så fort jag får köpt mer.

bloggbilder 2 274

Jag har inte satt upp en triss-vävstol på tio år tror jag så det tar lite tid att få till alla snören men nu funkar det. Har fått upp ett lysrör till ovanför Glimåkran så jag kan se ordentligt vad jag sysslar med.

 

bloggbilder 2 275

 

I trädgårdslandet växer det så det knakar. Närmast syns bovetet i mitteln ser man löken och längst bort blommar linet, fast inte idag när det regnar.

 

 

 

bloggbilder 2 276

 

Bovetet har en liten söt blomma och en hiskelig grönmassa. Jag skulle sått den lite tätare så den kunde stötta varandra för stjälken är inte så kraftig men bladen många och vattnet vått och tungt.

3 kommentarer:

  1. Hej! Bra med regnvädersdagar ibland. Roligt att du kommit in i lusthuset nu. Du får visa handdukarna sedan. Ser att du klippt dej.
    Det blev ingen tur till den där hembygdsdagen vi tänkt oss, eftersom det regnade idag. Istället for vi till Karlstad och Biltema och ÖoB. Skulle köpa rödfärg och lite annat smått. Inget annat shoppande ville jag. B blev förvånad. Fast jag köpte lite inslag till en väv på Biltema. Du får se sedan. Har varpat en gardin och håller på att varpa en ripsmatta. Så nu är det slut på semestern för vävstolarna.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Och här i Kämpinge är det lika torrt fortfarande...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Det ser så fint ut och hoppas du finner massor med inspiration att förverkliga här i ditt lusthus. För visst är det lustfyllt att väva. Fint tips om hemsidan till Konsthantverksrundan i Mark. Här i Gbg har det regnat hela dagen.
    Hälsningar Meta

    SvaraRadera