onsdag 17 oktober 2012

Pilkorgsflätning

Jag har varit på en riktigt rolig kurs i helgen i Pilkorgsflätning.

Jag  fastnade verkligen för det här hantverket, det var som att väva, tuskaft och kypert men med ett helt annat material som skulle formas och joxas med .

S1050093

Vi började med att göra en botten

S1050095

Sedan satte vi i slanor som skulle bygga korgen på höjden.

S1050096

Så vek vi upp sidorna och la en tyngd i mitteln.

S1050098

Sedan var det bara till att jobba sig uppför med lite olika tekniker.

S1050099

Sedan skulle grepen sättas i och flätas fast.

S1050100

Så här blev resultatet av fyra personers idoga arbete en helg.

5 kommentarer:

  1. Milde tid, så duktig du är! Det där skulle jag aldrig klara!
    Men jag kan ta in och ut när jag stickar...
    Kämpingekram, Monica

    SvaraRadera
  2. Ser riktigt roligt ut. Nu kommer det att bli korgar på löpande band hos dej. Glöm inte vävstolarna.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Oh, vad kul att du kom på kurs så snabbt efter vår konstrunda! Så kul!! Då kan man kanske beställa korgar av dig så småningom?? Går det bra med stickningen också?? Roligt att utvecklas och testa nya saker. Kram Yvonne

    SvaraRadera
  4. Det har jag velat pröva på men tror inte mina fingrar håller. Har du inte ont i dom efter allt joxande. Fina resultat blev det i alla fall.
    Tack för härlig kommentar, tror inte det blir pasta, men lite annat vet man aldrig. Har lite tagel kvar och så lite sidentrasor, så kan man gå på lite upptäcktsfärd i hyllor och lådor så kanske det blir något kul. Nu närmast ska jag väva en sjal i härligt mjukt garn med tanke på vädret. Kram på dig från Lisbeth

    SvaraRadera
  5. He, jag igen!
    Sv: Jodå, jag vet precis vilket hus du menar, det är en stor favorit hos mig också! Jag skull såå gärna få komma in och titta, men det huset är svårt att fota från utsidan också, eftersom det ligger så långt in på tomten...
    Här har det blåst halv storm idag!
    Kram igen, Monica
    P.S. Strandrosen är min syster och granne! D.S.

    SvaraRadera