måndag 1 oktober 2012

Torups slott

Förra söndagen gjorde jag och min mor ett guidat besök på Torups slott

S1050048

Slottet ligger inte långt från Malmö och är numera ägt av Malmö stad. I omgivningarna finns det fantastiska vandringsleder och rekreations områden. Men denna dag skulle vi få komma in och titta i slottet. Tidigare ägare har numera flyttat och tagit med sig de flesta möblerna men det var ändå roligt att få se lite av hur det såg ut inuti.

S1050049

Inne på borggården fanns spår efter tidigare ägares ombyggnadslusta.

S1050050

Slottet är inte särskilt stort.

S1050052

Den här trappan ledde upp i tornet

S1050054

På väggarna hängde stora vävnader som jag tog lite närbilder på.

S1050055

S1050056

De här stolarna var 24 tror jag till antalet och alla vävda i flamskvävning.

S1050058

S1050059

Lite andra vävnader fanns också men det var inte så många.

S1050064

S1050063

Biblioteket var riktigt mysigt och gick från yttervägg till innervägg, så då ser man att det är inget stort slott. Här har alla kända människor som Selma Lagerlöf till exempel suttit och diskuterat tillsammans med Henriette Coyet som var tidiga 1900-talets “leading lady” i Skåne.

S1050066

Ute i trädgården stod lilla Amelies lekstuga. I denna lekstuga lekte min farmor en gång med Amelie  medan min farmors farmor lämnade vävnader till friherrinnan Coyet. Vilken lekstuga alltså. Inuti var den precis som ett litet kök med vedspis och allt.

S1050069

Den lilla Italienska trädgården.

S1050070

Utgången mot slottscaféet och stallarna där det tydligen ska komma upp något sorts kulturcentra så småningom. Det blir nog fler besök på Torup för vi han inte dricka kaffe i caféet och kakorna så riktigt smaskiga ut.

4 kommentarer:

  1. Vilken intressant utflykt du gjort. Vilket jobb att väva flamskväv till 24 stolar!
    Ha en bra vecka. Vi hörs.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Åh, så roligt att få se slottet inuti! I parken har jag gått många gånger, men ju bara i den del man fick se då. Så fantastiskt att din farmors farmor också var en väverska som du! I dessa släktforskningens tider (jag tänker på TV-program som "Vem tror du att du är?"), när man vill veta sina rötter!
    Var det en visning för speciellt utvalda, eller finns det numera allmänna visningar av slottet?
    Höstlig kram från din hembygd Kämpinge!
    Monica

    SvaraRadera
  3. Hej igen! Tack för tipsen om visningarna på Torup! Vi har nu bokat visningen sönd 18 nov, tidigare fanns inga platser, så det måste vara populärt! Det ska bli kul och intressant!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vill bara berätta att jag själv besökte slottet för några månader sedan och det var väldigt intressant. Jag missade en del fakta som du fick med här så jag tog mig friheten att länka till detta inlägg från min egen blogg.

    Mvh

    Per

    SvaraRadera