tisdag 25 augusti 2009

Studiebesök

Idag har jag haft den stora förmånen att få bli guidad på Textilhögskolan i Borås. Jag fick se olika stickmaskiner som var allt från hand-variant till high-tech. I en stickmaskin stickade man med metalltrådar och andra styva material.

bloggbilder 2 Översta tråden är kolfiber, fruktansvärt stark.

Mellersta tråden är rostfritt stål

Nederst har jag lagt en katoen tråd Ne 80/2 för att jämföra storleken.

Detta kunde man sticka med och jag fick se flera varianter på stickat med metalltråd.

De kunde även i en maskin sticka hela plagg, tröjorna kom ut hela i ena änden, maskinen maskade själv ihop ärmarna!

Vi gick även en runda i vävsalen. Tyvärr börjar det ingen handvävnings utbildning här i höst men en del textildesign kurser och så ska tydligen prov-väva i vävstolarna. De höll precis på att plocka upp två nya data vävstolar för prov-vävar. Det fanns ytterligare tre datastyrda vävstolar där.

Ja här fanns mycket att se, det hade varit riktigt kul att gå där i denna inspirerande och kreativa miljö.

Och till sist så ber vi åter Telia öka hastigheten på sina service killar för nu är det andra dagen de letar fel här. Det tar en hel kväll att lägga in ett inlägg så förlåt om jag inte besöker alla er andras sidor. Jag ska ta igen detta när Telia hittar sorken eller vad det nu är som tuggar på min tele-tråd.

5 kommentarer:

  1. Hej
    Förstår att du njutit av ditt studiebesök idag. Hur hinner du med så mycket på arbetstid?
    Jag får väl höra mer om detta så småningom.
    Ha det så gott nu.
    Många kramisar Birgitta

    SvaraRadera
  2. Sounds like a great visit!!

    Hopefully your internet connection will get figured out and get faster again!

    Sue

    SvaraRadera
  3. Vilket nöje att få ta del av nutidens hantverkskonst med datastyrda vävstolar :)
    Tänk om de i gången tid kunde tänka sig framtiden på så sätt - otroligt vilken utveckling!!
    Hoppas det löser sig med Telia !!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  4. Så spennende, tenk å strikke med kullfiber! Jeg skulle gjerne vært en tur på omvisning der, høres bare kjempeinteressant ut.

    SvaraRadera
  5. Du har väl hört Hasse Alfredssons gamla monolog om televerkare. Redan för 40 år sedan var de sena. Detta berodde på den klena utbildningsnivån inom kåren menade Hasse. De måste först gå en kurs i innanläsning innan de kunne leta sig fram till abonnentens adress och då tar det ju tid:

    Joh, säger JO, han säger HAN sson säger SON, säger JOSAHONNANON

    SvaraRadera