söndag 23 augusti 2009

Utflykt till Remmene skjutfält

Idag var jag på utflykt till Remmene skjutfält. Vi hade med oss en guide som studerat blommor, fjärilar och mycket mer i den speciella miljö som finns just där.

Han visade oss Klockgentiana:

bloggbilder 2 015

Den är ganska sällsynt och är en förutsättning för Alkonblåvingen som är en fjäril som lägger ägg i just denna blomma

 

 

 

 

 

bloggbilder 2 012

Vi lyckades även få se en vit variant vilket inte ens vår guide hade sett förut.

 

 

 

 

 

 

 

bloggbilder 2 016

 

Mitt ibland all ljung hittade vi även en Cypresslummer.

 

 

 

 

 

 

bloggbilder 2 018

 

Denna lilla söta blomma är inte så ovanlig men ingen av oss hade sett den förut den heter Slåtterblomma och var så vacker med sina strimmiga blad.

 

 

 

bloggbilder 2 019

Detta är en mycket vanlig Ängsvädd som har blommat över och bildade häftiga lila bollar. De var så dekorativa.

 

 

 

 

 

 

Floran på skjutfältet är helt otrolig. Dit kommer jag att återvända för naturligtvis vill jag även se tex Jungfru Marie nycklar när de blommar och Mosippan.

Ikväll har jag nu plockat drygt 3 liter lingon och 1,5 liter blåbär det blev en heldag i naturen.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Fina blommor du sett och bär har du plockat. Det var det du gjorde idag när jag försökte ringa till dej och inte någon var hemma och svarade. Får försöka nå'n annan dag.
    Ha det!
    Kramis Birgitta

    SvaraRadera
  2. For noen nydelige blomster, her var det mangesorter jeg ikke har sett før.

    SvaraRadera
  3. Så mycket vackert naturen bjuder på i blomsterväg, bara vi ser det!
    Njuter av det vackra handarbetet i ditt förra inlägg - altarduken. Vilket fint och välgjort hantverk!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera