tisdag 17 november 2009

Svenska språket

Eftersom min kamera har gått i strejk tillsammans med två datorer och en router så är snart det enda fungerande föremålet här i huset , min dator som har blivit mycket populär!!!

Därför blir det inga bilder idag utan enbart en språk lektion.

Har lärt mig ett nytt ord idag och är därför ganska mallig

METROSEXUELL

Detta ord förbryllar mig. Sexuell brukar ju ha en betydelse åt personens sexuella läggning typ hetero-, bi- eller homosexuell. I detta fallet är det inte så. Ordet betyder “en livsstil för heterosexuella män med intresse av sitt utseende och som är bosatta i staden”. Alltså kan inte en kille från landet vara metrosexuell även om han är intresserad av sitt yttre . Vart leder då detta språkbruk? Är sexualitet nu en livsstil? Eller är det så att tidigare är det endast homosexuella män som varit intresserade av sitt yttre på ett sätt så som vi kvinnor kanske är och nu när de heterosexuella männen  ska vara med och sminka sig så måste vi kalla dom för något för att skilja dom från de homosexuella. Om man då är motsatsen till metrosexuell då är man tydligen retrosexuell. Då är min fråga, är det då en man på landsbygden som inte är intresserad av sitt yttre? För i så fall känner jag MÅNGA retrosexuella.

Svenska språket är i förvandling. Har länge retat mig på uttrycken:

Avslut och Leverera

Dessa är typiska handelstermer tycker jag. Du levererar en vara och du avslutar en affär. Idag används dessa dagligen i sportens värld ex. “Han levererade bollen i mål och gjorde ett bra avslut. “Varför gjorde han inte mål och de vann matchen? När blev sporten så ekonomiskt inriktat så att man inte längre kan hålla sig till sport termer utan måste visa att man finns med på Wall street!

Summan av detta är alltså:

Sexualitet är en livsstil

Sport är ekonomi

Temat änglar fortsätter så fort min kamera har gått igång.

2 kommentarer:

  1. Ja du har då funderingar om det mesta.
    Inget kul när datorer och kamera strejkar.
    Här kommer godnattkramen till dej.
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Så det är retrosexuell jag är. Det var ett vackert namn på en gammal man som anser att kläder är till för att skyla sig och för att inte frysa ihjäl. Någon bättre kommentar kunde jag inte leverera så det är väl lika bra att avsluta....

    PS: Håller med dig så omåttligt i din kritik av modeord/Alf

    SvaraRadera